AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Page 5 of 8 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by shukri on Sat Jun 23, 2012 6:23 am

buah keranji didalam perahu,
buah keduak di atas dada,
jgn buat2 pura tak tahu,
dudukla kita dialam yang nyata...

psl sorang dua pny hal..abis satu forum nk kena saman..hehe..
hantu btul..hihihi..

shukri

Location : subang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by akumatmoto on Sat Jun 23, 2012 9:30 am

shuk,ko tak dapat ke sms pelik pelik yg agak meragukan makne tersiratnyerr?? hehe..... kadang2 aku tgk klakaw pon ado...si pesalah nak selamatkan si pesalah...pastu plak sms org dok cakap kawan yg bukan bukan... kalu tak tau ape makne istilah "kawan" tu tak payah la nk dok canang canang perkataan "kawan" tu...wt malu kengkawan jerr...t kalu ko dpt sms tu ko forward la kt aku ye...bole wt kenang kenangan....kuikuikui.....

sorong papan tarik papan,
buah ranjit dalam perahu,
suruh ranjit die pown ranjit,
suroh ranjit die pown nak ranjit jugakkk..... afro


akumatmoto

Location : klang-ipoh

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by shukri on Sat Jun 23, 2012 9:48 am

biasala la zal..kita smua klu bleh mau kawan tak mau lawan..mana yg dh tau tu..diam2 sudah..hehe..tp sorang lg nie..ko knl tk dulu dia kembar aku ride sama2..mkn,mnum sama..gelak sama..tp skrg dia sepi la..hahaha..ko knl tk? bounce caboooooooooot....

ranjit oh ranjit..
mana ko nak pergi..
jgn sembang sampai ke langit..
nnti kencing sambil berdiri..hahaha

shukri

Location : subang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by faizul_11 on Sat Jun 23, 2012 4:53 pm

Ape daa korang punya pantun.. sumbang...

Biar aku jual dulu;

Sorong papan tarik papan,
Buah ranjiit dalam perahu,
Apa guna namanya kawan,
Kalau dah salah buat tak tahu.. huhuhu...

sapa nak beli ni?? drunken

_________________

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by katanaf4775 on Sat Jun 23, 2012 7:09 pm

aku beli lah bley....

buah cempedak diluar pagar,
ambil galah tulong jolokkan,
kalau nak makan cempedak silakan,
goreng cempedak lagikan sedap dimakan...hahaha

errrr kita ni citer pasal kebun cempedak ke.??? What a Face

katanaf4775

Age : 43
Location : port klang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by jagindas on Sun Jun 24, 2012 3:52 am

buah cempedak di luar pagar
ambil galah tolong jolokkkan
kenapa suroh saya jolok?..
hahaha

jagindas

Age : 17
Location : Dengkil

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by akumatmoto on Mon Jun 25, 2012 9:07 am

shukri wrote:biasala la zal..kita smua klu bleh mau kawan tak mau lawan..mana yg dh tau tu..diam2 sudah..hehe..tp sorang lg nie..ko knl tk dulu dia kembar aku ride sama2..mkn,mnum sama..gelak sama..tp skrg dia sepi la..hahaha..ko knl tk? bounce caboooooooooot....

ranjit oh ranjit..
mana ko nak pergi..
jgn sembang sampai ke langit..
nnti kencing sambil berdiri..hahaha

Shuk, mmg aku kenal sgt2...tpi sjak kjadian itu aku sudah mula menjauhkan diri dari dia sbb dia"meningglkn" aku dng selambe jerr...cam tkde pape jerr.....ceiss.. "alang alang berkalang noda"....

akumatmoto

Location : klang-ipoh

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by zulvoyager on Mon Jun 25, 2012 6:34 pm

kunci ilang kooot huhu Very Happy Very Happy

zulvoyager

Age : 45
Location : port klang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by katanaf4775 on Tue Jun 26, 2012 4:26 am

ayuuuhak ikamm...! hihihi

katanaf4775

Age : 43
Location : port klang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by katanaf4775 on Tue Jun 26, 2012 4:28 am

jagindas wrote:buah cempedak di luar pagar
ambil galah tolong jolokkkan
kenapa suroh saya jolok?..
hahaha

Choi makan lebih sedap dari jolok apa hihihi.....mcm mana ngan rim sukan dah masuk ke..?

katanaf4775

Age : 43
Location : port klang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by jagindas on Tue Jun 26, 2012 8:02 am

tak boleh masuk da
disc pun takleh masuk

jagindas

Age : 17
Location : Dengkil

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by zulvoyager on Tue Jun 26, 2012 10:48 am

katanaf4775 wrote:
jagindas wrote:buah cempedak di luar pagar
ambil galah tolong jolokkkan
kenapa suroh saya jolok?..
hahaha

Choi makan lebih sedap dari jolok apa hihihi.....mcm mana ngan rim sukan dah masuk ke..?
waaa dapat jentera baru ka kasi post gambar la mau tengok ni Very Happy

zulvoyager

Age : 45
Location : port klang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by katanaf4775 on Tue Jun 26, 2012 11:34 am

jagindas wrote:tak boleh masuk da
disc pun takleh masuk

Aramak tuan...kasi ejas sikit2 kasi masuk pun tak bley ke ? huhu..kalau buleh mesti jadi ZEYPHER GANAZZZZ....huhuhhu... Twisted Evil

katanaf4775

Age : 43
Location : port klang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by akumatmoto on Wed Jun 27, 2012 12:40 pm

amOKKKK....amOKKK....huhuhu.....

akumatmoto

Location : klang-ipoh

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by faizul_11 on Wed Jun 27, 2012 5:26 pm


_________________

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by jagindas on Wed Jun 27, 2012 6:16 pm

melihat kebaikan orang-
Ada seorang tukang bangunan mendirikan sebuah tembok. Sebulan kemudian, berdirilah sebuah tembok setinggi 4 meter di hadapannya. Dia mengagumi hasil karyanya tapi tiba-tiba matanya tertuju pada 2 bata yang telah keliru disusun, jelek sekali. Sementara itu, semennya sudah keras.
Si tukang jadi kesal. Sejak saat itu, dia sangat benci melihat tembok tersebut. Dua (2) batu bata yang miring tersebut telah mempengaruhi keseluruhan tembok.
Suatu hari, ada yang melewati tembok & berkomentar : “Itu tembok yang indah”. Si tukang terkejut : “Pak, apakah penglihatan anda terganggu ? Tidakkah melihat 2 batu bata jelek di tembok itu ?”
Orang itu berkata : “Ya, saya melihat 2 batu bata jelek itu, namun juga melihat 998 batu bata yang bagus”.
Dalam kehidupan ini, kita sering memutuskan suatu masalah dengan hanya memvonis kesalahan, tanpa mengabaikan kebaikan-kebaikan yang pernah ada. Mata hanya terfokus pada kekeliruan, teman yang telah puluhan tahun jadi musuh hanya perdebatan sehari, kekasih yang sudah tahunan berpisah hanya karena bertengkar sehari.
Kita hanya melihat yang jelek. Kenyataannya, jauh lebih banyak yang bagus dan belajarlah untuk Melihat Kebaikan Orang. Maafkanlah, meski kadang tidak sepaham. Memberi damai berarti juga menimbulkan damai bagi diri sendiri. Semoga cerita Melihat Kebaikan Orang di atas dapat menginspirasi kita semua.

http://www.artikel-motivasi.com/melihat-kebaikan-orang.html

jagindas

Age : 17
Location : Dengkil

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by faizul_11 on Thu Jun 28, 2012 5:30 am


dosa melibatkan hubungan sesama manusia seperti menipu, mengumpat dan sebagainya perlu dilakukan dengan memohon keampunan daripada orang yang kita lakukan kesalahan itu. Kita perlu bersemuka dan menyatakan kesalahan yang telah dilakukan dan memohon agar orang berkenaan memaafkannya.

Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat.” [HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah].

isunya disini cerita oleh Yang Amat Mulia Seri Paduka Jagindas adalah bersifat subjektif. ia seakan-akan menyokong orang berbuat jahat. disebabkan orang itu telah ada sejuta kebaikan.. seperti air jernih didalam botol kaca, apabila sebutir habuk memasukinya, akan keruh air itu. oleh itu kekeruhan perlu dirawat.

untuk renungan diri sendiri juga..

_________________

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by jimf on Thu Jun 28, 2012 6:01 am

maaf saya mencelah..
setuju dgn nukilan jagindas..
mengapa harus tunggu yg dituduh memohon maaf?
mengapa tidak yg menuduh memberi maaf terlebih dahulu?
kiranya kita nmpk yg dituduh "ego" kerna tidak memohon maaf..
sama laa juga yg menuduh "ego" kerna tidak memaaf kan...

kalu kita mula memaafkan, tanggungjawab kita antara insan yg dituduh dah selesai..
yg dituduh xmau meminta maaf, tu hanya tinggal urusan dia dgn Allah...

Insan yg memaafkan org lain adalah lebih mulia dari yg meminta maaf...

Wassallam...

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by faizul_11 on Thu Jun 28, 2012 6:25 am

jimf wrote:maaf saya mencelah..
setuju dgn nukilan jagindas..
mengapa harus tunggu yg dituduh memohon maaf?
mengapa tidak yg menuduh memberi maaf terlebih dahulu?
kiranya kita nmpk yg dituduh "ego" kerna tidak memohon maaf..
sama laa juga yg menuduh "ego" kerna tidak memaaf kan...

kalu kita mula memaafkan, tanggungjawab kita antara insan yg dituduh dah selesai..
yg dituduh xmau meminta maaf, tu hanya tinggal urusan dia dgn Allah...

Insan yg memaafkan org lain adalah lebih mulia dari yg meminta maaf...

Wassallam...

kepada saudara jimf..

memang kami sudah memaafkan dari dulu lagi. tak kisah la sama ada tertuduh perasan atau tidak. tapi jangan sampai mencabar 'kemuliaan' hati kami ini. cukup la sekali je buat salah. tapi kalau kesalahan dilakukan berulang kali? adakah anda sendiri boleh terima? berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

antara dia dan Allah, memang betul. tapi kena ikut cara kalau hendak bertaubat. kena bersemuka. itu yang lebih afdhal. buka balik kitab. kat sekolah rendah pun dah belajar cara-cara bertaubat.

dan adakah salah jika kita nasihat menasihati? tulisan ini bukan ditujukan kepada individu. tetapi kepada semua sekali supaya sentiasa menjaga tata tertib berkawan.


_________________

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by jimf on Thu Jun 28, 2012 9:38 am

salam saudara faizul..
alhamdulilah kalu sudah ada usaha memaafkan sebelum ini..
seperti yg saya cakapkan dari mula dulu, saya tidak tahu menahu tentang hal ini dan sebgai saudara islam atas rasa prihatin dan rasa tanggungjwab saya tergerak utk menegur yg mana patut... bukan bermakna saya lebih pandai atau lebih otai pulak...

Bagaimanapun harap benda ni dapat diselesaikan secepat mungkin.. makin lama terpampang disini, makin terguris duri didada.. Mana2 pihak yg terlibat harap dpt laa bersemuka atas dasar siratulrahim. Mengelak tak akan menyelesaikan masalah, mengalah tak bererti kalah.

Mohon maaf dari saya kira terkasar bahasa.

wassallam..

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by novice_blok on Thu Jun 28, 2012 6:05 pm

petikan dari blog http://faizava.blogspot.com/2012/02/buka-aib-orang-allah-buka-aib-kita.html

Allah ada janji, jika kita tutup aib orang, Dia akan tutup aib kita di dunia dan akhirat.

Jadi, kalau tidak mahu aib kita dibuka, diam-diam saja jika ternampak keburukan orang lain.

Sebaiknya, kita pergi tegur dia cara hikmah, supaya orang lain tak tahu.

“Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Dalam hadis yang lain

“Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)

“Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan. Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daripada kamu adalah orang yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.”( HR Ahmad).

Jika seseorang itu buat salah, jangan disebarkan aibnya. Tak baik, dosa, haram. Lebih baik kita doa agar dia terbuka hatinya dan bertaubat.

Dia buat salah, boleh jadi kerana kejahilannya. Jadi tak wajar kita buka aibnya. Sedangkan nabi sendiri tak pernah buka aib orang lain, kita ini pula sibuk dengan mereka.

Jika kita buka aib orang lain, sebenarnya kita menunjukkan kelemahan kita sendiri. Daripada kita fikir kelemahan orang lain, baik kita perbaiki kelemahan diri kita. Lebih baik kan?

Maafkanlah mereka yang telah buat kesalahan dan lupakanlah. Insya Allah, kita mendapat rahmatNya, dia juga akan mendapat petunjuk daripadaNya.

"Ketahuilah sebesar-besar kesenangan di dunia dan akhirat adalah memberi maaf kepada orang lain dan melupakan terus kesalahannya. Allah pasti akan meninggikan darjatnya di sisi manusia." - Imam Syafie.

novice_blok

Location : Rawang

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by faizul_11 on Fri Jun 29, 2012 5:45 am

novice_blok wrote:petikan dari blog http://faizava.blogspot.com/2012/02/buka-aib-orang-allah-buka-aib-kita.html

“Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Dalam hadis yang lain

“Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)

“Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan. Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daripada kamu adalah orang yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.”( HR Ahmad).

"Ketahuilah sebesar-besar kesenangan di dunia dan akhirat adalah memberi maaf kepada orang lain dan melupakan terus kesalahannya. Allah pasti akan meninggikan darjatnya di sisi manusia." - Imam Syafie.

nice one.. baik untuk renungan pagi jumaat.. Utusan Mingguan, TV3 dan lain2 sekutunya pasti tidak akan menyiarkan artikel ini.. faham2 saja..

Alhamdulillah, kes ini tidak menyiarkan nama sebenar. hanya menggunakan kiasan untuk iktibar kepada semua..

_________________

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by jagindas on Fri Jun 29, 2012 8:14 am

faizul_11 wrote:

dosa melibatkan hubungan sesama manusia seperti menipu, mengumpat dan sebagainya perlu dilakukan dengan memohon keampunan daripada orang yang kita lakukan kesalahan itu. Kita perlu bersemuka dan menyatakan kesalahan yang telah dilakukan dan memohon agar orang berkenaan memaafkannya.

Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat.” [HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah].

isunya disini cerita oleh Yang Amat Mulia Seri Paduka Jagindas adalah bersifat subjektif. ia seakan-akan menyokong orang berbuat jahat. disebabkan orang itu telah ada sejuta kebaikan.. seperti air jernih didalam botol kaca, apabila sebutir habuk memasukinya, akan keruh air itu. oleh itu kekeruhan perlu dirawat.

untuk renungan diri sendiri juga..

ko ni izul
suka2 je gelar yang amat mulia seri paduka

hati2 bermain dengan hadis
kang forum ni akan lebih melalut dari apa yang sepatutnya

jagindas

Age : 17
Location : Dengkil

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by jagindas on Fri Jun 29, 2012 8:16 am

jimf wrote:maaf saya mencelah..
setuju dgn nukilan jagindas..
mengapa harus tunggu yg dituduh memohon maaf?
mengapa tidak yg menuduh memberi maaf terlebih dahulu?
kiranya kita nmpk yg dituduh "ego" kerna tidak memohon maaf..
sama laa juga yg menuduh "ego" kerna tidak memaaf kan...

kalu kita mula memaafkan, tanggungjawab kita antara insan yg dituduh dah selesai..
yg dituduh xmau meminta maaf, tu hanya tinggal urusan dia dgn Allah...

Insan yg memaafkan org lain adalah lebih mulia dari yg meminta maaf...

Wassallam...

terima kasih
tahniah kerana anda dapat berfikir secara matang

jagindas

Age : 17
Location : Dengkil

View user profile

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by faizul_11 on Fri Jun 29, 2012 10:38 am

jagindas wrote:
faizul_11 wrote:

dosa melibatkan hubungan sesama manusia seperti menipu, mengumpat dan sebagainya perlu dilakukan dengan memohon keampunan daripada orang yang kita lakukan kesalahan itu. Kita perlu bersemuka dan menyatakan kesalahan yang telah dilakukan dan memohon agar orang berkenaan memaafkannya.

Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat.” [HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah].

isunya disini cerita oleh Yang Amat Mulia Seri Paduka Jagindas adalah bersifat subjektif. ia seakan-akan menyokong orang berbuat jahat. disebabkan orang itu telah ada sejuta kebaikan.. seperti air jernih didalam botol kaca, apabila sebutir habuk memasukinya, akan keruh air itu. oleh itu kekeruhan perlu dirawat.

untuk renungan diri sendiri juga..

ko ni izul
suka2 je gelar yang amat mulia seri paduka

hati2 bermain dengan hadis
kang forum ni akan lebih melalut dari apa yang sepatutnya

aku bermain dengan hadis ke? atau ko je yang mereka cerita pasal batu? seelok2 ilmu adalah yang diamalkan dan disampaikan. tak salah letak hadis untuk renungan bersama. demi untuk menyedarkan sesiapa sahaja yang ada berbuat salah. lagipun, Ramadhan akan tiba. bermaaf-maafan sesama saudara dan rakan-rakan adalah semulia2 amalan menjelang Ramadhan. perkataan 'melalut' tak sesuai digunakan kerana ia seolah-olah menggambarkan meletakkan hadis disini sebagai perbuatan melalut. harap dapat diperjelaskan lagi maksud perkataan tersebut.

kan ko dah diamanahkan untuk bawa Yang Mulia Si Polan untuk bertemu rakyat jelata. untuk bersemuka dengan rakan-rakan bagi menyelesaikan isu ini. aku nak sangat semua yang menjadi 'pelakon utama' dalam siri ini dapat berkumpul bersama-sama. bagi menangani isu dengan lebih matang. bukan hanya "baling batu sembunyi tangan, batu tak ke mana, kepala sendiri yang tercedera"..

_________________

Back to top Go down

Re: AHLI BERMASALAH DAN DALAM PERHATIAN

Post by Sponsored content Today at 8:47 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 5 of 8 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum